Monday 12 August 2013

Muflis akhirat ~

Bismillah..

Masih bernafas di bulan syawal. Allah beri kesempatan terus beramal di bulan kemenangan.. insyaAllah setiap detik kurniaanNya, diisi dengan manfaat akhirat..

Bila berkumpul sesama saudara, sahabat handai, macam- macam karenah kita nampak.. yang cantik, alhamdulillah..jadikan ikutan.Tapi yang kurang indah dipandangan, jadikan teladan dan peringatan..

Saya lihat, mainan lidah memang merisaukan. Mengumpat, menghina, mencaci.. lembutnya lidah, tapi tajamnya jangan dipandang remeh. Kerana lidah juga, mampu merosakkan amal baik kita selama ini..

Sabda Rasulullah SAW :
"Siapa yang muflis? Mereka yang muflis itu bukanlah yang tidak memiliki harta atau tempat tinggal. Sesungguhnya mereka yang muflis itu adalah orang yang tidak menunaikan hak orang lain, seperti mencaci dan merampas harta tanpa hak, memukul tanpa sebab dan sebagainya."
-Riwayat Muslim.

Nauzubillah.. sebenarnya, golongan yang muflis di akhirat asalnya banyak pahalanya. Banyak amalnya. Tapi dalam masa yang sama, dia buat kejahatan terhadap manusia yang lain.. menzalimi mereka, tidak menunaikan hak mereka, mengumpat memfitnah mereka..

Di akhirat nanti, tidak ada lagi wang ringgit jadi tebusan. Pahala kita diambil menggantikan kejahatan terhadap hambaNya yang lain, kalau pahala itu tidak memadai, kejahatan orang itu akan diletakkan ke atas kita. Cantik kan balasan Allah? Adil, saksama. Tidak ada cacat celanya.

Di sini, dosa yang paling banyak melibatkan hak orang lain, adalah lidah. Dosa lidah boleh menyebabkan orang yang kaya amalan baiknya, jadi miskin papa di akhirat kelak. Merayu belas kasihan orang lain nanti, sudah cukup terlambat. Balasan akhirat yang perit menanti..

Apabila kita manabur fitnah, mangadu domba, mengumpat, mainan dosa lidah ini wajib ditebus dengan orang yang terlibat.. minta maaf, mohon redhanya. Kalau tidak sempat akibat dijemput malaikat maut, maka pahala di akhirat nanti jadi tebusan. Rugi, teramat rugi.

Dunia semakin tua. Tanda- tanda akhir zaman semakin banyak dan jelas. Kenapa masih lalai dibuai mainan dunia? Sedangkan akhirat bakal menjemput tidak lama lagi. Wallahualam. Dia Yang Maha Mengetahui apa di hadapan kita.

Imam al Ghazali pernah berkata, "dari lidah akan berlakulah pendustaan atau pembohongan, buruk sangka, permusuhan, fitnah, mencarut, mencela, mengutuk, bertelingkah, mengumpat, melaknat, dan membicarakan sesuatu dengan cara yang kesat, kasar dan penuh dengan kesombongan."

Astaghfirullah. Diri sendiri banyak melakukan dosa lidah. Sedar atau tidak, sengaja atau tidak, memang bertimbun dosa yang sedia ada. Apatah lagi mahu menebus dosa terhadap orang lain. Ya Allah, layakkah aku mencium bau syurgaMu? Ampuni hambaMu yang hina ini Ya Rabb..

Banyak cakap, banyaklah celanya. Sebab itu kita disaran berdiam diri, jikalau tidak ada perkataan yang baik mahu diperkatakan. Diam itu lebih baik..

Minta Allah pelihara kita semua. Bila- bila masa ajal boleh menjemput. Ingatlah, tidak ada dalam al quran menyebut orang muda takkan mati.. Taubat, kembali ke jalan Nya. Allah sayang.. selagi berkesempatan, bersihkan hati dan jasad dari noda mainan dunia. Ingat akhirat. Ingat mati.

Jom sama- sama perbaiki diri.. Bismillah..

No comments:

Recent Posts

Introduction

Recent Comments