Friday 26 July 2013

Rintihan pencinta dunia~

Bersyukur atas kasih Yang Maha Esa. Masih diberi kesempatan menikmati bulan mulia, penuh barakah.. Alhamdulillah..

Ramadhan, bulan di mana kita berusaha mengumpul sebanyaknya amalan untuk bekalan akhirat nanti. Syaitan dirantai. Hanya nafsu penggolak iman sendiri.

Kadang- kadang, diri ini rasa selamat tanpa kehadiran makhluk yang direjam. Sedang hakikatnya, nafsu yang sudah lama dididik untuk tunduk dengan dosa, masih boleh menggugat iman di bulan mulia ini.

Ramadhan kali ini, berat hati. Sesak jiwa. Sungguh Allah menguji kesabaran hambaNya ini dengan penangan kesedihan, kesakitan yang tidak berhenti. Allahuakbar. Kasihani hambaMu ini Ya Rabb. Aku tahu turunnya ujian Mu itu kepada hambaMu yang mampu memikulnya. Aku mampu, dengan izinMu. Tapi, bantu aku Ya Allah.. kadang- kadang jasad yang lemah ini tersasar dari arah yang sepatutnya..

Bersedih.. menangis.. itu lumrah kita sebagai hamba. Semua itu nafsu manusia biasa. Mengalirnya air mata tanda hati kita merintih memohon simpati. Menangis mengasihani nasib diri. Menangis itu boleh membawa kita semakin dekat kepada Yang Maha Pengasih.

Tapi, ampuni aku Ya Allah.. aku semakin jauh dari Mu..

Ujian yang Engkau turunkan kali ini, mencabar imanku. Aku lemah, menangisi nasibku. Aku menyalahkan hambaMu yang lain. Aku marah tanpa sebab jelas. Aku putus asa dari memohon maghfirahMu. Aku terus rosakkan hati aku dengan amarah, benci. Sepanjang hari, biarpun berlapar dahaga, hati aku kenyang dengan sifat mazmumah yang Engkau larang. Ampuni aku Ya Allah.. aku semakin jauh dariMu..

Kenapa perlu ditangisi hal dunia yang sementara? Menangis kerana gagal peperiksaan. Menangis kerana putus ikatan kasih. Menangis kerana kehilangan orang tersayang.. wajarkah kita menangis kerana dunia yang besar di mata kita, sedangkan kecil di sisi Allah azzawajalla?

Menurut Allah, dunia lebih tidak berharga dari sayap seekor nyamuk. Inilah timbangan sebenar hal dunia di sisi Nya. Jadi atas alasan apa kita bersedih, gelisah kerana dunia semata- mata?  Astaghfirullah..

Aku semakin jauh dariNya. Aku lalai mencintai dunia sedang akhirat yang kekal selamanya. Ya Allah, aku malu. Kerdil hinanya aku. Aku rindu cahaya Mu Ya Allah.. hilangkanlah gundah di hati ini dengan kasih Mu.. aku rindu ketenangan kurniaanMu.. Aku malu meminta- minta dengan gelumang dosa ku ini..

Terima kasih Ya Allah.. belaian kasihMu menyedarkan aku. Aku menangis kerana ingin dekat kembali padaMu. Aku merindui ketenangan yang pernah Engkau hadiahkan untukku. Aku ingin kembali ke jalan itu. Tetapkan hatiku Ya Allah.. Biarlah kebangkitan hari ini kekal dalam jiwaku, agar aku tidak terus sesat ke jalan yg yang jauh dariMu.. kuatkan imanku Ya Allah..

Aku mahu berubah. Itu permulaan perjalananku kali ini. Aku mahu cinta aku hanya pada Yang Maha Pencipta. Jauhi aku dari cinta duniawi Ya Rabb. Pelihara hati ini dari nafsu dunia semata..

Tenanglah wahai jiwa yang kusut. Allah ada. Allah ada..

*doakan aku.. bantu aku kembali ke tujuan asal aku dilahirkan di dunia ini..

;'(

4 comments:

Enrecca ❤ said...

Blogwalking with love :) have a nice day ahead!! xoxo :)

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Liyana Khalisa ♥ said...

saya sangat suka post ni.. it goes straight to the heart. :')

TJ said...

Alhamdulillah..sama2 saling mengingatkan ya adik yuri..;)

Recent Posts

Introduction

Recent Comments